گروه وکالت بانوان

موضوعات حقوقی مشاوره حقوقی ، خانواده ، آموزشی ، تحقیقی ، خبری ، فرهنگی ، اجتماعی

گروه وکالت بانوان

موضوعات حقوقی مشاوره حقوقی ، خانواده ، آموزشی ، تحقیقی ، خبری ، فرهنگی ، اجتماعی

موضوعات حقوقی مشاوره حقوقی ، خانواده ، آموزشی ، تحقیقی ، خبری ، فرهنگی ، اجتماعی

طبقه بندی موضوعی

ممکن است این شائبه به وجود آید همانطور که زن و مردی که شرایط ازدواج را دارند با مراجعه به دفتر رسمی ازدواج، آن را ثبت می کنند در طلاق توافقی نیز چنین است ….

ولی این تصور اشتباه است ثبت هر نوع طلاقی از جمله طلاق توافقی با اجازه و رای دادگاه امکان پذیر است لذا طلاق توافقی بدون مراجعه به دادگاه وجود ندارد و امکان ثبت طلاق توافقی بدون مراجعه به دادگاه میسر نیست. در مواردی هم که زن از شوهر اصطلاحا حق طلاق دارد که درست آنوکالت در طلاق است ولی زن بایستی با وکالت خود به وکیل دادگستری مراجعه کند تا دادخواست طلاق توافقی ثبت گردد و مراحل قانونی طلاق توافقی طی گردد.

بر طبق ماده ۵۶ قانون حمایت خانواده هر سر دفتر طلاقی که بدون رای دادگاه طلاق را ثبت کند، محرومیت درجه چهار قانون مجازات اسلامی یعنی محرومیت از اشتغال به سر دفتری محکوم خواهد شد.

تنها استثناء، ماده ۱۵ قانون حمایت خانواده است و آن طلاق ایرانیان مقیم خارج کشور است. با این توضیح که اگر زن و شوهر ایرانی در خارج از کشور اقامت داشته باشند بدون حکم دادگاه هم می توانند طلاق توافقی را به ثبت برسانند به این صورت که باید به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در محل اقامت مراجعه کنند تا اشخاص صلاحیت دار برای اجرای صیغه طلاق به آن ها معرفی شود. پس از اجرای صیغه طلاق و اخذ گواهی، درخواست کتبی مبنی بر ثبت طلاق به کنسولگری ایران می دهند و بدون حکم دادگاه طلاق توافقی ثبت می شود.

پس فقط طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج از کشور است که می تواند بدون حکم دادگاه باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۱۸

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.