گروه وکالت بانوان

موضوعات حقوقی مشاوره حقوقی ، خانواده ، آموزشی ، تحقیقی ، خبری ، فرهنگی ، اجتماعی

گروه وکالت بانوان

موضوعات حقوقی مشاوره حقوقی ، خانواده ، آموزشی ، تحقیقی ، خبری ، فرهنگی ، اجتماعی

موضوعات حقوقی مشاوره حقوقی ، خانواده ، آموزشی ، تحقیقی ، خبری ، فرهنگی ، اجتماعی

طبقه بندی موضوعی

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز,تبدیل مهریه به نرخ روز

پنجشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۰۳:۱۰ ب.ظ

سؤالات متداول در خصوص محاسبه مهریه به نرخ روز به شرح زیر می‌باشد:

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز چگونه است؟  تبدیل مهریه به نرخ روز به چه صورت است؟  محاسبه مهریه به روز به چه نحو است؟  نرخ مهریه به روز چیست؟  تعیین مهریه به نرخ روز چگونه است؟  فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز به چه روش است؟  محاسبه پول به نرخ روز چیست؟  طریقه محاسبه مهریه به نرخ روز چگونه است؟

برابر ماده‌واحده الحاق یک تبصره به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی مصوب 29/06/76 ، مقرر گردید که مهریه‌های ریالی متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه نسبت به سال اجرای عقد محاسبه و پرداخت گردد، به‌شرط آن‌که زوجین در حین عقد نکاح به نحو دیگری تراضی نکرده باشند.

در ماده‌واحده مزبور مقرر شد که آیین‌نامه اجرائی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب ماده‌واحده ، تهیه و به تصویب هیئت‌وزیران برسد.

هیئت‌وزیران، بنا به پیشنهاد شماره 2546/5 مورخ ۱۳۷۶/۹/۱۲ بانک مرکزی، در تاریخ ۱۳۷۷/۲/۱۳ آیین‌نامه ماده‌واحده را تصویب کرد.

برابر ماده ۲ آیین‌نامه نحوه محاسبه مهریه وجه رایج بدین‌صورت است:

متوسط شاخص بها در سال قبل، تقسیم‌بر متوسط شاخص بها در سال وقوع عقد ضرب‌در مهریه مندرج در عقدنامه . مقصود از سال قبل در این ماده ، سال قبل از محاسبه است که شاخص آن در اختیار مرجع قضائی یا ثبتی است.

به‌موجب ماده ۳، در مواردی که مهریه زوجه باید از ترکه زوج متوفی پرداخت شود تاریخ فوت مبنای محاسبه مهریه خواهد بود.

محاسبه به طریق فوق هم برای دادگاه‌ها و هم برای ادارات ثبت‌اسناد (هرگاه مهریه از طریق اجرای ثبت مطالبه شود) لازم الرعایه است (ماده ۵ آیین‌نامه).

هرگاه زوج تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش برای طلاق نماید دادگاه مکلف به تعیین میزان مهریه نقدی بر طبق مقررات یادشده است (ماده ۷).

برابر ماده ۱ آیین‌نامه، درخواست یکی از زوجین برای تعدیل مهر لازم است.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.